REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 18 czerwca 2018

Przeniesienie całej apteki do innego lokalu wymaga nowego zezwolenia?

Artykuł pochodzi z serwisu

Wielkopolski przedsiębiorca poddał w wątpliwość kwestię zmiany zezwolenia w sytuacji gdy apteka w całości jest przenoszona do innego lokalu, który znajduje się pod tym samym adresem jaki został wskazanym w zezwoleniu. WIF w Poznaniu wydał w tej sprawie interpretację…

WIF w Poznaniu uznał, że w opisanej przez przedsiębiorcę sytuacji konieczne jest uzyskanie nowego zezwolenia. (fot. Shutterstock)

REKLAMA

REKLAMA

Do Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Poznaniu wpłynął wniosek przedsiębiorcy o interpretację art. 102 ust. 3 ustawy Prawo farmaceutyczne. Wnioskodawca poddał w wątpliwość kwestię zmiany zezwolenia w sytuacji, gdy przedsiębiorca przenosi aptekę w całości do innego lokalu, który znajduje się pod tym samym adresem, jaki został wskazany w zezwoleniu na prowadzenie tej placówki.

W ocenie przedsiębiorcy, w sytuacji całkowitej zmiany lokalu, w którym prowadzona jest aptek, gdy nie dojdzie do zmiany adresu wskazanego w zezwoleniu, wystarczające jest przedłożenie dokumentów potwierdzających dokonanie odbioru pomieszczenia przez właściwy organ inspekcji sanitarnej, przedstawienie organowi inspekcji farmaceutycznej stosownych dokumentów techniczno-budowlanych oraz tytułu prawnego do nowych pomieszczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 102 Prawa farmaceutycznego: „Zezwolenie na prowadzenie apteki powinno zawierać:

  1. nazwę i siedzibę podmiotu, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie, a w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną – imię, nazwisko i adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza;
  2. gminę, na obszarze której apteka ma być utworzona;
  3. adres prowadzenia aptek;
  4. numer zezwolenia na prowadzenie apteki;
  5. termin ważności zezwolenia na prowadzenie apteki, jeżeli jest oznaczony;
  6. podstawowe warunki prowadzenia apteki”.

Natomiast w myśl art. 37ar wspomnianej ustawy: „Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi zezwalającemu wszelkie zmiany danych określone w zezwoleniu”. Wynika z tego, że w sytuacji zmiany powyższych danych w zezwoleniu konieczne jest ich zgłoszenie do WIF.

– Podkreślić jednak należy, że zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej wydawane jest dla konkretnej lokalizacji i lokalu w oparciu o przestawiony projekt technologiczny. W przypadku całkowitej fizycznej zmiany pomieszczenia na inne znajdujące się pod tym samym adresem nie można uznać, że wystarczającym jest wyłącznie dokonanie odbioru pomieszczenia przez właściwy organ inspekcji sanitarnej, przedstawienie inspekcji farmaceutycznej stosownych dokumentów techniczno-budowlanych oraz tytułu prawnego do nowych pomieszczeń – stwierdził WIF w Poznaniu.

W rezultacie Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu uznał, że w opisanej przez przedsiębiorcę sytuacji konieczne jest uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki.

– Stanowisko przedsiębiorcy byłoby uzasadnione wyłącznie wówczas, gdyby nie doszło do zmiany lokalu apteki, a np. przeprowadzono prace modernizacyjne polegające na zwiększeniu powierzchni apteki o dodatkowe pomieszczenie; w takiej sytuacji w ramach posiadanych kompetencji ustawowych wojewódzki organ inspekcji farmaceutycznej po przeprowadzeniu modernizacji dokonałby kontrolnego sprawdzenia lokalu apteki w zakresie spełniania wymogów określonych w aktach wykonawczych do ustawy Prawo farmaceutyczne oraz zobowiązał przedsiębiorcę do przedłożenia stosownych dokumentów, w tym opinii sanitarnej oraz tytułu prawnego do modernizowanych pomieszczeń – czytamy w interpretacji WIF.

Sygn. akt WIFPOP.850.7.2018

Tagi: 
Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych