Autor: sbort Opublikowano: 15 września 2017

Quantum satis

Fundamentalną zasadą medycyny jest ratowanie zdrowia i życia, przywracanie do zdrowia, ale także przynoszenie ulgi w bólu, cierpieniu i dyskomforcie. Z drugiej strony należy pamiętać o słowach przysięgi, którą każdy z nas składał: „Ślubuję uroczyście w swej pracy farmaceuty sumiennie, gorliwie i z należytą starannością wykonywać swoje obowiązki, mając zawsze na uwadze dobro pacjenta (…)”. Nie sztuką jest więc pacjenta nafaszerować lekami, sztuką jest dać tyle, ile potrzeba.

Choć zasada quantum satis odnosi się niekoniecznie do wymagań w kontekście leczenia pacjenta nie znaczy, że jej metaforycznego ujęcia nie możemy w tym miejscu użyć. Racjonalna farmakoterapia zdaje się kluczem nie tylko do poprawy stanu pacjenta bez narażenia na działania uboczne czy też związane z przedawkowaniem, ale również optymalną strategią w kontekście farmakoekonomii. Dlaczego więc tak często zdarza się nam farmaceutom czy lekarzom przepisywać więcej niż potrzeba, obciążając budżet szpitala lub pacjenta?

Z praktyki szpitalnej problemem zdaje się leczenie przeciwbólowe na oddziałach zabiegowych i operacyjnych. Jeden ogólnie przyjęty schemat lekowy bez rozgraniczenia na stopień obrażeń, wielkość operacji. Czas trwania zabiegu i przewidywany czas rekonwalescencji nie jest dobry ani z punktu widzenia pacjenta ani szpitala. Pacjent leki może mieć podawane w nadmiarze lub niedomiarze, przy czym obie te sytuacje są niepożądane, natomiast oddział ponosi z tego tytułu niewspółmierne do efektów terapeutycznych straty. Leczenie trwa bowiem zwyczajowo tyle samo dni u wszystkich pacjentów, co już nawet ze statystycznego punktu widzenia jest mało wiarygodne – nie każdy bowiem potrzebuje tej samej dawki by zauważyć efekt.

Próba wprowadzenia skali bólowych, mających pomóc pacjentom określić subiektywną ulgę w odczuwaniu bólu i tym samym przyczynić się do optymalizacji leczenia analgetycznego nie znalazły jednak poklasku wśród lekarzy – jest to bowiem dodatkowa praca nie tylko dla nich, ale dla całego personelu medycznego, bowiem zgodnie z wytycznymi, takie badanie powinno odbywać się co 4-6h.

Inną ciekawą formą dostosowania dawki leku przeciwbólowego do potrzeb pacjenta jest tzw. zmiareczkowanie opioidu do uzyskania wartości 4 i mniej w 11-stopniowej skali bólu (0-10 gdzie 0 to brak bólu, 10 zaś największy ból, jaki można sobie wyobrazić) i podawanie dawek podtrzymujących w oparciu o czas t1/2 danego leku. Wymaga to znów kilkunastu lub też kilkudziesięciu minut pracy, które w praktyce nie są jednak przeznaczane na pacjenta.

Sytuacja, która wydaje się również stanowić problem, to stosowanie leków nasennych i sedujących u pacjentów hospitalizowanych. Co innego jest zastosowanie takich preparatów u pacjentów w premedykacji czy też w schemacie przed- i okołooperacyjnym, a co innego utrzymywanie pacjenta w takim stanie przez większość pobytu w szpitalu. Wiadomym jest, że odpoczynek sprzyja regeneracji organizmu, nie należy jednak zapominać o działaniach ubocznych tych leków, które nierzadko mogą przewyższyć potencjalne korzyści.

Z aptecznego podwórka takich sytuacji też można by mnożyć. W obecnym sezonie przedgrypowym dobrym przykładem okazuje się tworzenie zestawu leków w przypadku objawów przeziębienia, grypy czy zapalenia górnych dróg oddechowych. Dziesiątki pacjentów wybierają właśnie farmaceutę, a nie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Jako osobę, która ma zaradzić ich dolegliwościom. Dlatego odpowiedni wywiad, poznanie potrzeb pacjenta, a w szczególności objawów, które należy zneutralizować staje się kluczem do odpowiedniego rozwiązania.

Spotykam się często z tzw. „efektem saszetki” – pacjenci wierzą w magiczną moc zawartych składników w tych preparatach złożonych, kompletnie ignorując informacje farmaceuty, że z reguły nie zawierają one substancji o działaniu przeciwkaszlowym/wykrztuśnym, nie wspominając już o łagodzeniu bólu gardła czy też komponencie przeciwzapalnej. Polecanie tego typu preparatów w imię ich popularności wydaje się więc bezcelowe, bowiem pacjent straci jedynie pieniądze, objawy się nasilą, natomiast apteka czy też farmaceuta rekomendujący dany lek straci wiarygodność w oczach tego pacjenta. Co więcej, proponowanie każdemu pacjentowi popularnych preparatów dopełniających terapię objawów grypowych też nie powinno być rutyną. Preparaty OTC wzmacniające odporność czy odpowiedź immunologiczną organizmu nie sprawdzą się u wszystkich i to zadaniem farmaceuty jest dowiedzieć się o to, jak długo objawy już występują, bowiem wiadomym jest, że tylko odpowiednio wcześnie zastosowane leczenie wspomagane może przynieść jakiekolwiek efekty.

Spinając klamrą całość omawianego przeze mnie tematu mam wrażenie, że problem nieoptymalnego wydawania leków przeciwbólowych ma miejsce również w aptece ogólnodostępnej. Obecnie preparaty „Max” lub „Forte” zapisały się w świadomości pacjentów jako terapia podstawowa – pacjent patrzy podejrzliwie, gdy chcemy uśmierzyć jego ból głowy ibuprofenem w dawce 200mg. Coraz więcej osób sięga po preparaty łączone z koanageltykami lub dwoma substancjami aktywnymi, rezygnując z leczenia preparatami jednoskładnikowymi, które prawdopodobnie we większości przypadków przyniosłyby pożądany efekt. Poza tym, ból bólowi nierówny. Zawsze warto wypytać pacjenta co tym razem mu dolega, bowiem środek świetnie sprawdzający się w bólach reumatycznych nie zadziała na migrenę i odwrotnie.

A zatem, najważniejszy zdaje się rozsądek. Na każdym etapie – począwszy od leczenia szpitalnego i racjonalnego zapisywania leków przez lekarzy, przez farmaceutów, nierzadko stanowiących pierwszy punkt konsultacji w zakresie zgłaszanych objawów, na pacjencie kończąc – w końcu nierzadko on sam decyduje, co zażyć a co nie. Chciejmy być tym ogniwem, który zdaje sobie sprawę, że więcej nie znaczy lepiej – zawsze to na nas cały ten łańcuch niefortunnych zdarzeń może się zatrzymać lub w ogóle nie zaistnieć.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz