Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 11 września 2017

Quo Vadis samorządzie? – część 1

Mogło by się wydawać, że po ostatnim Krajowym Zjeździe Aptekarzy […]

Mogło by się wydawać, że po ostatnim Krajowym Zjeździe Aptekarzy w Jachrance i zmianach we władzach Naczelnej Izby Aptekarskiej samorząd zawodowy ma się tak dobrze jak nigdy dotychczas. Świadczyć o tym mogła by chociażby udana kampania zakończona spektakularnym sukcesem, a dotycząca uchwalenia przez Polski Parlament poprawki do Prawa farmaceutycznego wprowadzająca zasadę każdej nowej Apteki dla Aptekarza.

Samorządu w takiej kondycji (a zwłaszcza jego władz) i formie nie mieliśmy chyba nigdy.

Jednakże w trakcie dysput prowadzonych zarówno w trakcie obrad komisji sejmowych jak i na łamach prasy okazało się, że przeciwnicy reform w polskiej farmacji reprezentowani są przez szereg różnych organizacji, a po drugiej stronie stoi tylko jedna organizacja. Samorząd zawodowy magistrów farmacji reprezentowany przez Naczelną Izbę Aptekarską.

Czy to dobrze? W trakcie posiedzeń komisji parlamentarnych, gdy posłowie wysłuchiwali głosu zaproszonych gości, czyli organizacji reprezentujących całe środowisko związane z obrotem detalicznym leków, czyli przedstawicieli przedsiębiorców właścicieli aptek, przedstawicieli techników farmaceutycznych, przedstawicieli samorządu zawodowego itp. mogło wydawać się to niewygodne. Dlaczego? A no dlatego, że przeciwnicy reform reprezentowani byli przez szereg większych lub mniejszych organizacji i każda z nich miała dokładnie taką samą ilość czasu do przedstawienia swoich racji. A samorząd jest tylko jedną organizacją. Mogło to sprawiać wrażenie, że większość uczestników rynku nie chce proponowanych zmian (wiele głosów różnych organizacji). Jednakże… Jednakże siła głosu tych mniejszych lub większych organizacji nigdy nie może być porównywana z siłą głosu samorządu aptekarskiego. Dlaczego? Ano dlatego, że samorząd aptekarski jest JEDYNĄ organizacją zrzeszającą (obowiązkowo) WSZYSTKICH magistrów farmacji posiadających prawo wykonywania zawodu w Polsce.

Samorząd mówi głosem zarówno blisko dwudziestu tysięcy magistrów farmacji będących pracownikami najemnymi w polskich aptekach, jak również głosami tysięcy indywidualnych właścicieli aptek równocześnie wykonujących zawód magistra farmacji w swoich aptekach, mówi również głosami tych, co pracują w hurtowniach farmaceutycznych, Inspekcji Farmaceutycznej, jak również na wyższych uczelniach medycznych na wydziałach farmacji. Jest głosem organizacji, do której przynależą ci, bez których nie ma prawa funkcjonować rynek leków w Polsce.

Czy samorządowi łatwo funkcjonować reprezentując tak różne grupy jak pracodawcy i ich pracownicy, uczniowie i nauczyciele, kontrolerzy i kontrolowani? Czy nie rodzi to wewnętrznych sporów i konfliktów?

Owszem rodzi, owszem nie jest łatwo pogodzić często sprzeczne potrzeby tych poszczególnych grup. Jednakże przez ostatnie 25 lat samorząd nauczył się wypracowywać, czasami wręcz „wykuwać” w ogniu wewnętrznych dyskusji jedno spójne zdanie.

Na przestrzeni lat pojawiały się pomysły na utworzenie niezależnych od samorządu zawodowego organizacji, zajmujących się tylko wybranymi zagadnieniami rynku aptecznego. Przykładem niech będą izby gospodarcze, mające zrzeszać podmioty gospodarcze działające na rynku aptek i dbać o ich interesy. Powstało kilka tego typu organizacji, z czego część istnieje po dzień dzisiejszy, jednakże tak naprawdę nie powstała żadna izba gospodarcza mogąca pochwalić się jakimkolwiek sukcesem, zrzeszająca indywidualnych aptekarzy. Powstał za to ZPA PharmaNET, który sam o sobie pisze tak: „Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET: Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET jest organizacją samorządu gospodarczego, powstałą w czerwcu 2011 roku, zrzeszającą największe w Polsce przedsiębiorstwa prowadzące działalność na detalicznym rynku farmaceutycznym.”

Jest więc po prostu izba gospodarczą.

Czy samorząd w obecnym kształcie jest silny? Odpowiedź jest bardzo mocno utrudniona. Po ostatnich wyborach nastąpiła znaczna jakościowa zmiana, zarówno w skuteczności, jak i jakości działania samorządu. Nie zmienia to faktu, że przez 25 lat istnienia samorządu nie zarejestrował on jakichś wielkich i spektakularnych sukcesów. Czyja jest to wina? Prócz nieprzychylnych czynników zewnętrznych zdecydowanie winy należy upatrywać w samym środowisku. I to z jednej prostej przyczyny. Środowisko farmaceutyczne jest niewielkie, ilość osób to ok. 20-30 tysięcy w zależności od okresu. Z tej grupy należy wybrać reprezentantów i osoby posiadające zarówno talent, jak i chęci i czas do pracy w samorządzie. Pracy, która dodajmy jest za wyjątkiem prezesów poszczególnych izb i prezesa NIA pracą społeczną. Należy więc się cieszyć, że przy tak nielicznym środowisku wciąż udaje się utrzymywać w miarę sprawnie działająca strukturę izb.

Nie budzą więc większego zaskoczenia idee powołania kolejnych organizacji, w zamyśle lepiej dbających o swoich członków niż obecne izby aptekarskie, chociażby przez sam fakt, że mają zajmować się tylko częścią problemów istniejących na rynku farmaceutycznym.

Mam tu na myśli organizacje typu powstałego ostatnio Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek, będącego w zamyśle izbą gospodarczą zrzeszającą indywidualnych właścicieli aptek, czy też Związku Zawodowego Pracowników Farmacji, mającego zrzeszać pracowników najemnych funkcjonujących na rynku farmaceutycznym.

Tu chciałbym z całą mocą zaznaczyć, że nie jestem przeciwnikiem ani izb gospodarczych, ani związków zawodowych. Jestem natomiast stanowczym przeciwnikiem koncentrowania energii środowiska na tworzeniu owych organizacji właśnie tu i teraz.

Jak już wspomniałem, nie budzi mojego zdziwienia idea stworzenia tego typu organizacji, ani to, że zaczynają one powstawać. To co mnie naprawdę dziwi, to to, że organizacje te i ich powstanie jest czasami wręcz entuzjastycznie witane przez część, często prominentnych, działaczy obecnego samorządu.

Podnoszą się głosy mówiące: „Świetnie że powstają te organizacje ZAPPA i ZZPF, zaraz się rozdzieli kompetencje i samorząd nie będzie się musiał zajmować sprawami gospodarczymi właścicieli aptek, jak również sprawami pracowniczymi, bo to nie są kompetencje samorządu zawodowego”.

Co się zatem okazuje? Ważnie postacie obecnych władz samorządu stoją na stanowisku, że należy znacznie ograniczyć pole działania obecnego samorządu. Odrzucić problemy, z jakimi borykają się mgr farm. pracownicy aptek w stosunku do swoich pracodawców często utrudniających prawidłowe wykonywanie zawodu, lub nakłaniający do wykonywania dodatkowych obowiązków, często nie mających nic wspólnego z wykonywaniem zawodu mgr farm. Ma zamiar również odrzucić problemy, z jakimi borykają się również właściciele indywidualnych aptek wykonujący zawód mgr farm w swoich aptekach. Po to, aby samorząd zawodowy mógł się w pełni skupić na pieczy nad wykonywaniem zawodu, która w normalnych okolicznościach objawia się szkoleniami, tworzeniem standardów, nadzorem nad wykonywaniem zawodu.

Wkrótce druga część felietonu „Quo Vadis samorządzie?”

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz