REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 6 września 2019

Raport FarmaProm: w drugim kwartale aptek niesieciowych jest mniej niż 14 tys.

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Jak donosi kolejny raport firmy FarmaProm, pod koniec sierpnia liczba aktywnych na rynku aptek indywidualnych oraz punktów aptecznych spadła poniżej 14 000. Taka liczba występowała w jeszcze na samym początku drugiego kwartału tego roku. Natomiast obecny potencjał sieci wynosi aż 62,49%.

Raport pokazuje, że na dzień 1 kwietnia tego roku liczba punktów sprzedażowych (aptek ogólnodostępnych oraz punktów aptecznych) wynosiła 14 152. Jednak 1 lipca było to już 14 053. Skąd taki stan rzeczy? Otóż 226 aptek i punktów aptecznych (PS) zostało zamkniętych, a nowych powstało jedynie 127. Jednocześnie sieci apteczne mają się świetnie. Zgodnie z danymi FarmaPromu wzrósł udział sieci w całkowitej liczebności punktów sprzedaży o 46,7%. Obecnie więc sieci odpowiadają za 62,49% potencjału rynku farmaceutycznego (czytaj również: Sieci rosną w siłę, coraz mniej aptek indywidualnych – raport FarmaProm).

Jak donosi kolejny raport firmy FarmaProm, pod koniec sierpnia liczba aktywnych na rynku aptek indywidualnych oraz punktów aptecznych spadła poniżej 14 000.

Coraz mniej aptek indywidualnych

REKLAMA

FarmaProm pokazuje, że widoczne są efekty wprowadzonej w 2017 roku ustawy „Apteka dla aptekarza”. Łatwo można zobaczyć, że całkowita liczba punktów sprzedażowych w Polsce nadal maleje.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 r. zamknęło się w Polsce 833 PS. Ponadto liczba podmiotów na rynku aptecznym spada, a największy spadek dotyczy podmiotów indywidualnych. W tym kwartale po raz pierwszy pojawiły się zmiany w Sieciach 100+ PS.

Co z podmiotami sieciowymi?

Podmioty sieciowe, które przestały istnieć, są to podmioty, które podzieliły się na mniejsze sieci, zamknęły się lub zostały podmiotami indywidualnymi. Liczba PS wzrosła w 48 podmiotach sieciowych, natomiast w 54 podmiotach sieciowych liczba PS zmalała. Jak donosi raport, powstało 18 nowych podmiotów sieciowych.

Przejścia między segmentami

Jak zauważa FarmaProm, największa liczba przejść podmiotów między segmentami zauważalna jest między małymi sieciami (2–4 PS), a segmentem (5–9 PS). W drugim kwartale tego roku zmiany dotyczą również największych sieci i ich przynależności do segmentu.

Więcej pacjentów na aptekę

Spadek liczby aptek w metropoliach spowodował zwiększenie liczby potencjalnych pacjentów średnio o 35 osób na aptekę. W Q2 ‘2019 średnio na jeden punkt sprzedaży w Polsce przypadało 2735 mieszkańców. Jest to o 19 osób więcej niż w pierwszym kwartale – donosi raport.

W drugim kwartale spadki liczby punktów sprzedaży nadal występują we wszystkich typach miejscowości. Najmniejszy spadek dotyczy średnich miast, w których ubyło tylko 7 aptek.

Małe miejscowości straciły

Małe sieci zanotowały większy spadek liczebności PS w mniejszych miejscowościach. W drugim kwartale bieżącego roku sieci wykazały wzrost liczebność PS. Podmioty indywidualne zanotowały największy spadek liczebności PS.

W Q2’2019 nastąpiła duża zmiana w przypadku największych segmentów. Spadek liczby punktów sprzedaży podmiotu spowodował przejście 99 PS do segmentu 50–99.

Wzrost potencjału sieci

Obecnie sieci odpowiadają za prawie 62.5% potencjału. Jest to wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału o 0.28pp. Potencjał oznacza procentowy udział w całkowitej wartości rynku aptecznego w Polsce (obrót generowany przez ogólnodostępne apteki, punkty apteczne oraz apteki internetowe). W nawiasach podano dynamikę między kwartałem pierwszym a drugim 2019 roku.

Oprac. IK

Źródło: FarmaProm

©MGR.FARM

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych