REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 14 lutego 2019

REGON nie będzie potrzebny na receptach, ale tylko papierowych

Artykuł pochodzi z serwisu

Numer REGON nie będzie konieczny na receptach na leki nierefundowane. Dzięki temu nie będzie problemu z ich wystawianiem w awaryjnych sytuacjach. Jednak nie rozwiązuje to sytuacji w przypadku e-recept.

Od 1 stycznia 2019 r. każda apteka musi realizować elektroniczne recepty (czytaj więcej: Co musi zawierać Dokument Realizacji Recepty?). Choć nadal większość wystawianych recept jest w wersji papierowej, w formie elektronicznej powstają dokumenty realizacji recepty (DRR). System zaś wyłapuje wszelkie nieścisłości i nie da się ich zrealizować, jeżeli nie ma na nich wszystkich wymaganych danych, np. numeru REGON.

REKLAMA

System uszczelniony, ale…

Jak mówi Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, wielu rzeczy, które kiedyś dało się pominąć, teraz się nie da, bo komunikat elektroniczny nie zostanie wygenerowany. Cały czas często się zdarza, że lekarze zapominają o wpisywaniu pewnych informacji. Uszczelnienie systemu spowodowało, że nie da się zrealizować recept wystawianych dalszej rodzinie, znajomym czy innym osobom w nagłych sytuacjach, jeśli nie ma na nich numeru REGON.

REKLAMA

REGON-u nie musi być tylko na receptach oznaczonych „pro auctore” i „pro familiae”. Wcześniej jednak można było zrealizować także takie, które miały pewne formalne braki. Elektronizacja położyła kres takim praktykom. Zdaniem lekarzy, jeśli przepisują leki pełnopłatne, wymogi nie powinny być tak restrykcyjne (czytaj więcej: Recepty pełnopłatne po 1 stycznia. Czy farmaceuta musi uzupełniać PESEL?).

Ułatwienie w przypadku recept papierowych

Ministerstwo Zdrowia wyszło naprzeciw tym oczekiwaniom i przygotowało nowelizację rozporządzenia w sprawie recept. Zapisano w niej, że w DRR dla recept papierowych, na leki nierefundowane, nie musi być numeru REGON. Projekt jest już na końcowym etapie prac i lada dzień zostanie skierowany do publikacji. Z tego ułatwienia cieszą się lekarze oraz farmaceuci. Jednak wszyscy mają świadomość, że to rozwiązanie tymczasowe, bo dotyczy recept papierowych. One znikną z końcem roku. E-recepty nie można będzie już wystawić bez REGON-u (czytaj więcej: Ministerstwo Zdrowia przyznało rację aptekarzom. Są zmiany w projekcie…).

Dlatego lekarze sugerują wprowadzenie tzw. recept ratunkowych. – Chodzi o to, żeby można było, bez zbędnej biurokracji, wypisywać recepty w sytuacjach nagłych, oczywiście po zbadaniu osobistym i założeniu dokumentacji – takiej na swój użytek – mówi Łukasz Jankowski, przewodniczący stołecznej izby lekarskiej. Przyznaje jednak, że w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach, bo zgoda na takie recepty w pewnym stopniu pozbawia ministerstwo kontroli nad nimi.

Źródło: IK/serwisy.gazetaprawna.pl

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych