Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 7 grudnia 2016

Samo przejdzie

Z jednej strony mamy hipochondryków – ludzi cierpiących na setki […]

Z jednej strony mamy hipochondryków – ludzi cierpiących na setki dolegliwości i odwiedzających aptekę niemal codziennie. Nie wyobrażają sobie posiłku bez jakiejś pigułki czy syropu. Z drugiej strony są… oni. Ludzie, którzy wierzą, że wszystko samo im przejdzie. Nie biorą żadnych leków, nie znoszą suplementów diety i nie tracą czasu na wizyty u lekarza czy w aptece. Wierzą, że ich organizm sam sobie poradzi z drobnymi dolegliwościami. I najczęściej mają rację.

Może nie powinienem tego pisać jako farmaceuta, ale leki czasami po prostu nie działają. To po pierwsze. Po drugie większość drobnych dolegliwości po prostu sama przechodzi. I podkreślam – drobnych dolegliwości. Zresztą nie od dziś się mówi, że przeziębienie leczone trwa siedem dni, a nieleczone tydzień. Jest w tym wiele prawdy. Zacznijmy jednak od początku.

Leki, które znajdują się w aptekach to leki „populacyjne”. Ich skuteczność została przebadana na pewnej niewielkiej grupie chorych, którzy mieli reprezentować populację docelową. Innymi słowy proces tworzenia, testowania i wprowadzania leków do obrotu polega na ciągłym uśrednianiu i „uprzeciętnianiu”. Współczesna farmacja zakłada, że przeciętny człowiek ma taki sam metabolizm i warunki genetyczne decydujące o przebiegu chorób oraz działaniu leków, jak cała reszta populacji. W rezultacie zakłada się, że leki, które okazały się skuteczne w testach na reprezentatywnej grupie badanych, będą też skuteczne w u reszty ludzi. Czy aby na pewno? Czy wszyscy jesteśmy do tego stopnia podobni, że leki działają na nas równie skutecznie? Oczywiście, że nie. Nie od dziś wiadomo, że niektóre leki inaczej działają na białych, czarnych i żółtych. Dlaczego więc różnice nie mogą występować również wewnątrz ras?

Schodząc na ziemię – każdy farmaceuta wiele razy słyszał od pacjenta „ten lek na mnie nie zadziałał”. Nie dziwi nas to. To dość powszechny problem – szczególnie w okresie przeziębieniowym, gdy polecamy na ogół takie same zestawy leków większości pacjentów i tylko części pozwala to powrócić do zdrowia. Chociaż może przykład leków przeciwprzeziębieniowych nie jest najlepszy, bo w tym wypadku mamy do czynienia z leczeniem objawowym. Na przyczynę takiej dolegliwości najczęściej nie mamy wpływu – i tutaj dochodzimy do punktu drugiego.

Wiele dolegliwości ulega samowyleczeniu. Nieważne jakie leki stosujemy (silne, słabe, naturalne, syntetyczne, homeopatyczne) lub czy ich nie stosujemy wcale – choroba przechodzi. Tak jak ból głowy, który w końcu przejdzie nawet jeśli nie weźmiemy na niego nic. Zresztą takie sytuacje zdarzają się również w przypadku poważnych chorób – np. nowotworowych. Lekarze stawiają na pacjencie kreskę, wysyłają go do domu, żeby umarł, a on po kilku miesiącach wraca i prześwietlenia nic nie wykazują. Lekarze nie potrafią znaleźć odpowiedzi na to cudowne ozdrowienie. Jeśli pacjent korzystał akurat z usług jakiegoś znachora czy uzdrowiciela – najczęściej to jemu przypadają wszelkie zasługi. Ale prawdopodobnie nawet gdyby pacjent nie robił nic, to również doszłoby do uzdrowienia.

A zatem liczenie, że „samo przejdzie” wcale nie jest takie pozbawione sensu. Czasami organizm sam radzi sobie z dolegliwościami. Infekcja ucha, chore zatoki, ból gardła itp. itd. Nie dziwią mnie opinie pacjentów, że „samo przeszło”.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ