REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 11 września 2019

Sieć aptek ukarana za rozsyłanie newslettera z promocjami

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył karę w wysokości 30 000 zł na sieć aptek, która rozsyłała swoim klientom newsletter. Znajdowały się w nim informacje o wyprzedażach i promocjach na dermokosmetyki oraz suplementy diety.

Jedna z ogólnopolskich sieci aptecznych wysyłała okolicznościowe newslettery informujące o promocjach na niektóre produkty, dostępne w jej aptece internetowej. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu zdecydował o wszczęciu w tej sprawie postępowania administracyjnego. Stwierdził, że doszło w tej sytuacji do naruszenia art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego – zakazu reklamy aptek. Jego zdaniem newsletter reklamował apteki sieci znajdujące się na terenie województwa wielkopolskiego (czytaj również: Reklama aptek internetowych? Google wprowadza zmiany…).

Postępowanie wszczęto w lutym 2019 roku, po tym jak WIF ujawnił, że sieć wysłała w grudniu 2018 r. newsletter.  Informował o świątecznej wyprzedaży i promocji na dermokosmetyki oraz suplementy diety. Już w trakcie trwania postępowania okazało się, że wysłano jeszcze jeden newsletter tego typu – tym razem z okazji Dnia Kobiet.

REKLAMA

Właściciel aptek, składając wyjaśnienia w tej sprawie przekonywał, że wysyłane newslettery dotyczyły wyłącznie sprzedaży wysyłkowej realizowanej przez spółkę. Jednocześnie wskazywał też, że w żadnej z aptek ogólnodostępnych na terenie województwa wielkopolskiego, nie można było kupić/odebrać produktów objętych promocją (czytaj również: Apteki internetowe słabo rozpoznawalne).

REKLAMA

Newsletter to też forma reklamy skojarzeniowej

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny gromadząc materiały dowodowe wskazał jednak, że newslettery reklamowały również placówki stacjonarne należące do sieci. W mailach umieszczono bowiem nazwę i logotyp sieci, które można spotkać w różnych konfiguracjach graficznych również w aptekach stacjonarnych. Zdaniem WIF realizowany w ten sposób przekaz był niczym innym jak prowadzeniem reklamy. I to nie tylko reklamy witryny służącej do sprzedaży wysyłkowej, ale również wszystkich aptek, które korzystają z tego logotypu, nazwy, kolorystyki oraz szaty graficznej. Fakt, że w newsletterach nie pojawiała się zachęta do korzystania z konkretnych placówek tej sieci, nie oznaczał, że ich reklama nie była prowadzona.

– Newsletter to forma reklamy internetowej, mająca na celu promowanie konkretnej strony lub firmy, a poprzez informowanie o nowościach, promocjach ma zachęć do korzystania z oferty danej firmy. W niniejszej sprawie podkreślenia wymaga, że rozmiar opisywanego przedsięwzięcia jednoznacznie wskazuje, że ponad funkcją informacyjną przeważa charakter reklamowy – czytamy w uzasadnieniu WIF.

Ostatecznie Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że sieć aptek naruszyła art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. Nałożył też na spółkę karę finansową w wysokości 30 000 zł. Ustalając jej wysokość WIF wziął pod uwagę stopień i okoliczności naruszenia, okres prowadzenia niedozwolonej reklamy oraz jej formę.

Sygn. akt WIFPOP.8522.1.1.2019

Źródło: ŁW/Wielkopolski WIF
©MGR.FARM

2019_05_16_WIFPOP.8522.1.1.2019

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych