Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 3 lutego 2017

Sieci też popierają proponowane zmiany

W ostatnim czasie głównie za sprawą PR, niestety udaje się […]

W ostatnim czasie głównie za sprawą PR, niestety udaje się dzielić apteki na te ładne, tanie ale nie płacące podatków i szykanujące farmaceutów oraz te rodzinne drogie i z epoki Gierka. Apteki są różne. Ta w galerii nie jest tania, ta nowa na osiedlu nie jest droga i zapyziała. Znam sieci gdzie farmaceuta jest królem i jego decyzji nikt nie śmie podważyć i takie gdzie jest nikim. Najbardziej krzywdzące są uogólnienia. Absurdalny podział na farmaceutów sieciowych i niesieciowych.

Młody farmaceuto i farmaceutko – jeśli pracujecie w sieci to jest to Wasz wybór i nikt nie ma prawa go kwestionować.

Bądźcie jednak choć przez krótką chwilę egoistami. Nieważne ilu aptekarzy indywidualnych walczy o przetrwanie, pomyślcie przez moment tylko o sobie. Zapewne uważacie, że Wasza Izba o Was nie myśli. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że ta Ustawa wejdzie w życie. Dla Was nie zmieni się nic. Jak co dzień pójdziecie do pracy i będziecie pomagać pacjentom. Wasza sieć nie zniknie. Być może jakaś apteka obok zostanie sprzedana farmaceucie, który przecież nie powali na kolana apteki, w której pracujecie. Jeżeli będziecie chcieli otworzyć własną, będziecie mogli ją odkupić (setki aptek są do wzięcia tylko nikt ich nie chce). A jeżeli się na to zdecydujecie, to będziecie mieć gwarancję ochrony demograficznej i geograficznej – w promieniu co najmniej 500 metrów nie otworzy się konkurencja.

Wyobraźcie sobie również , że te przepisy nie wejdą. Zobaczcie kto walczy, aby nie weszły one w życie, a poznacie kierunek, w którym pójdzie rynek apteczny. Nigdzie na świecie nie udało się zachować modelu mieszanego, w którym w równowadze działałby sieci i indywidualne apteki. My próbujemy ją jedna zachować. Zauważcie, że zmiany które zaszły na Węgrzech czy w Estonii zakładają sprzedaż sieci aptekarzom w ciągu kilku lat. Czy te zmiany są u nas potrzebne? W Polsce wartościowo rynek apteczny został przejęty w 60 % ( 10% w ostatnim roku) przez apteki sieciowe. Jeśli to tempo zostanie zachowane to w ciągu dwóch lat będzie to 80%, może i 90 %. Jednocześnie dojdzie do koncentracji sieci, która już dzisiaj przypomina efekt łączenia się kuleczek rtęci.

Spójrzcie – kto obecnie apteki otwiera i kto je skupuje? Jeżeli wspomniana Ustawa nie przejdzie cóż to oznacza dla farmaceutów takich jak Wy, o których Izba – jak twierdzicie – nie dba? Upadek kilku tysięcy aptek, których żadna sieć nie będzie odtwarzała, bo to będzie kompletnie nieopłacalne. Miejsca indywidualnej apteki nie można zastąpić sieciową w proporcji 1:1 ze względu na wyższe koszty utrzymania. To oznacza kilka tysięcy kierowników bez pracy. Tysiące bezrobotnych magistrów farmacji z doświadczeniem. Czy Wasz pracodawca mając tyle ofert nadal będzie Wam płacił tak jak dziś? Czy przy kilku dużych podmiotach jakikolwiek młody farmaceuta otworzy własny biznes? Nie mówię o najbliższych trzydziestu latach, tylko trzydziestu miesiącach. Czy Wasza apteka sieciowa, gdzie dobrze Wam się pracuje będzie nadal bezpiecznym miejscem pracy, jeżeli te zmiany nie wejdą i kolejny amator dynamicznego rozwoju otworzy się za drzwiami?

Spójcie troszkę dalej w przyszłość. Często piszecie w listach i komentarzach internetowych, że „każdy z nas ma rodziny i musi mieć pensję na koniec miesiąca”. To prosta, ale jakże cenna uwaga. Łatwo powiedzieć, ale coraz trudniej realizować. Wszystkim – sieciom również. Ten projekt to oczywiście tylko jeden z klocków większej układanki. Konkurencja powinna istnieć, ale musi być zdrowa. A nie jest. Wbrew pozorom po dłuższych rozmowach okazuje się, że te zmiany popierają również uczciwe niewielkie sieci. Dlaczego? Bo być może problem dziedziczenia i potomka, który nie ukończył farmacji pojawi się za kilka kilkanaście lat, ale wcześniej pojawi się wizja bankructwa. Znajomi mający kilka, kilkanaście aptek dzwonią do mnie z pretensjami o dziedziczenie, ale milkną na pytanie „ile wytrzymasz, jeśli nic się nie zmieni?”. Odpowiedź jest zawsze ta sama…

Ta proponowana ustawa jest bardzo mocna i rygorystyczna, ale jak wiesz lek musi być co najmniej tak silny jak choroba. Półśrodki takie, jak antykoncentracja (zapis o jednym procencie) nie dały póki co rezultatu. Sięgnijcie do czarnych argumentów sprzed lat, a zobaczycie ile się spełniło. Ten projekt to przede wszystkim sygnał zmian i jeżeli przejdzie, będzie ich początkiem, a nie końcem. Żeby przywrócić normalność potrzeba czasu, który dają te przepisy.

Zwróćcie uwagę, że w Naczelnej Radzie Aptekarskiej jeszcze nigdy nie było tak niewielu właścicieli, co więcej – te przepisy dotyczą również ich dzieci (a niewiele z nich kończyło farmację). Ta ustawa chroni także Was i Wasze miejsca pracy. Te zmiany przypominają trochę leki: mają wskazania, przeciwwskazania i obawy o działania niepożądane. Ale ich podanie jest po prostu konieczne.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ