REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 27 listopada 2018

Skarga na reklamę suplementu diety: "Brak jasnego opisu, że nie jest to lek"

Artykuł pochodzi z serwisu

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała niedawno skargę na reklamę radiową suplementu diety Obstilax, wyemitowaną w dniu 1 października 2018 r. w Radiu Centrum Kalisz. Skarżący twierdził, że w spocie brakuje jednoznacznego stwierdzenia, że chodzi o suplement diety a nie lek. Na tym jednak zarzuty się nie kończyły…

Firma zapewniła, że wszystkie zastosowane w reklamie oświadczenia zdrowotne są zgodne z prawem i umieszczone na Liście Pending (fot. Shutterstock)

REKLAMA

REKLAMA

– Brak jasnego opisu, że nie jest to lek. Rozmowa jest nieprawdziwa. To gra statystów reklamowych. Sugeruje, że jest wyłącznie dla kobiet, używane są imiona, co może narażać na drwiny osoby te imiona noszące w rzeczywistości – skarga o takiej treści trafiła do Komisji Etyki Reklamy.

W rezultacie arbiter-referent wniósł o uznanie reklam za sprzeczne z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Wniósł również o uznanie reklam za niezgodne z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.”.

Przedstawiciel firmy Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o. odpowiadając na skargę stwierdził, że nie sposób odnieść do zarzutów konsumenta, bowiem nie są one w jasny sposób sformułowane.

– Dziwi stwierdzenie konsumenta na temat braku klasyfikacji produktu, bowiem w reklamie w sposób prosty, wyraźny i zrozumiały jest wskazane, że chodzi o «suplement diety»- Obstilax to suplement diety (…). Nie sposób się zgodzić również z zarzutami dotyczącymi nieprawdziwości reklamy jak również, że produkt jest wyłącznie dla kobiet, wskazując jedynie, że w reklamie pojawiają się tylko żeńskie imię «/Inna» – uzasadniał przedstawiciel firmy.

Firma zapewniła, że wszystkie zastosowane w reklamie oświadczenia zdrowotne są zgodne z prawem i umieszczone na Liście Pending, a wszelkie monografie dotyczące senesu i cykorii potwierdzają przedstawione dane w reklamie.

– Podsumowując, reklama nie wprowadza odbiorców w błąd, ani nie wykorzystuje braku doświadczenia konsumenta, a także jest prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji – twierdził przedstawiciel firmy Natur Produkt Zdrovit, wnosząc o oddalenie skargi w całości.

Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez Skarżącego.

Warto wspomnieć, że jest to kolejna już w tym roku skarga konsumenta na reklamy suplementu diety Obstilax. Kilka miesięcy temu autor skargi do Komisji Etyki Reklamy wskazywał, że emisja reklamy mówiącej o nieregularnym wypróżnianiu w porze obiadowej, jest obrzydliwe (czytaj więcej: „Każdy człowiek choć raz w życiu miał kłopot opisany w powyższej reklamie”). Wtedy również Zespół Orzekający, nie dopatrzył się w reklamie naruszenia norm zawartych w Kodeksie Etyki Reklamy.

Źródło: ŁW/Rada Reklamy

Tagi: 
Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych