Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 16 lutego 2018

Społeczeństwo instant

W dzisiejszych czasach wszystko jest na już, na zaraz, na […]

W dzisiejszych czasach wszystko jest na już, na zaraz, na teraz. Nie musimy już gotować, możemy iść i zamówić na wynos, zawsze też można kupić gotowe danie, parę minut i gotowe! Ludzie nie marnują już swojego czasu na szukanie realnych znajomości – przyjaciół mamy na instagramie, a drugich połówek szukamy z pomocą aplikacji randkowych: status online, klik, osoba na dziś znaleziona… Nie zastanawiamy się – lub też robimy to coraz rzadziej – że nie zawsze wszystko się da od razu, bo nieraz czas odgrywa rolę, że coś jest czymś, że ma jakąś wartość, ma jakąś jakość. Niestety, podobny styl zachowań widać coraz częściej w polskich aptekach.

Każdy z nas pełniąc codzienną pracę przy pierwszym w stole mógłby sypać podobnymi przykładami z rękawa aptecznego fartucha. Pacjent lat mniej-więcej czterdzieści podchodzi i prosi o preparat na grypę. Na pytanie o objawy (gorączka, bóle mięśniowe, katar lub kaszel – pytanie na wypadek wymieszania obrazu przeziębienia i grypy przez pacjenta) padają same negatywne odpowiedzi, ale lek ma się pojawić, bo przecież grypa a nuż może zaatakować. I na nic się zdają tłumaczenia, że leczenie czegoś, czego nie ma skutku nie przyniesie, a „rozgrzewająca saszetka” nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości. A propos magicznych saszetek, gdy już się trafi pacjent z objawami, bezskuteczne okazuje się tłumaczenie, że przyjęcie owego preparatu w licznie sztuk jeden na nic się nie zda – ale farmaceuta swoje, pacjent swoje – w reklamie pani pije kubeczek magicznego napoju i szalik sam się na ziemie osuwa, więc czemu ona miałaby trwonić swoje pieniądze na całe opakowanie leku?

Społeczeństwo wychodzi z założenia, że żyjemy w erze leków instant – lek w zasadzie tylko czeka grzecznie w opakowaniu, by wraz z pierwszą dawką uśmierzyć ból i wszelkie dolegliwości.

Potem w człowieku aż się gotuje, gdy pani przychodzi po opakowanie leku przeciwbólowego i mówi, że ona nie chce całego kartonika tylko dwie tabletki, a tego drugiego preparatu to najchętniej listek nie więcej. Pomijam już kwestię tego, że ulotki do owych tabletek czy blistra nie chce, kartonik każe wyrzucić i w zasadzie pozbywa się szans na zapoznanie się z merytorycznymi przesłankami do przyjmowania preparatu nieco dłużej. Są też pacjenci, którzy i owszem, całe opakowanie kupią, lecz oburzeni brakiem działania próbują je usilnie zwrócić. Sytuacja z wczoraj – narzeczony przyszedł po „coś na katar” dla damy swego serca, wydzielina zatyka nos od niecałych dwóch dni, ale po wcześniej stosowanym preparacie (na bazie ksylometazoliny) pojawiło się krwawienie z nosa. Piętnaście minut rozmowy i przekonywania przez dwóch farmaceutów, pan prócz usilnie odradzanego specyfiku z tą samą substancją, która wywołała lub pogorszyła stan pacjentki zakupuje aerozol z hipertonicznym roztworem wody do nosa. Mimo tłumaczeń, jak działa taki typ preparatu, po niecałych dwóch godzinach widzimy się znowu, bo narzeczona absolutnie nie widzi poprawy po zastosowaniu i domaga się jeszcze jednego opakowania cudownych kropelek z ksylometazoliną.

Może więc w dobie współczesnych hasłowych informacji i piktogramów zamiast rozwlekłych opisów i informacji powinniśmy wyłuskiwać opakowania tabletek do wielkiego naczynia i sprzedawać je na sztuki lub na wagę, oznaczając tylko obrazkowo czy są na ból głowy, „na grypę” czy na inną przypadłość? Skoro tak powszechne stało się dzielenie opakowań na blistry, może warto zlać wszystkie krople do nosa do jednego dystrybutora i rodem z włoskich winnic pozwalać pacjentom napełniać swoje aplikatory, inkasując za odmierzoną objętość? Skoro preparaty na rynku aptecznym według pacjentów powinny działać po jednej dawce, pierwszej aplikacji czy jednodniowym stosowaniu, na co nam obszerne magazyny, po co półki uginają się pod ciężarem wielodawkowych opakowań? Apteka może mieścić się w pomieszczeniu wielkości schowka na narzędzia, w szufladzie będziemy mieli dwutabletkowe opakowania na każdą dolegliwość i w zasadzie szafka wielkości tej pod biurko wystarczy nam do zapewnienia farmakoterapii większości odwiedzających aptekę.

Być może jest to walka z wiatrakami, walka o pacjenta, choć patrząc na zachowania aptek i aptekarzy, bardziej walka o klienta, bo liczy się zysk w kasie i stąd pojawiają się kolejne zagrywki w stylu podziału opakowań, sprzedaży na listki, saszetki etc. Z jednej strony nie powstrzymamy machiny odmóżdżania w środkach masowego przekazu i pacjenci skażeni pierwiastkiem instant będą trafiać do naszych aptek. Ale z drugiej nie dokładajmy do tego własnej łyżki dziegciu – jeśli sami swoimi zachowaniami i biernością w edukowaniu pacjentów damy im kolejne narzędzie do wiary w medycynę jednej tabletki i cudownych właściwości rodem z reklam, to nie dziwmy się, że tak wielu ma nas potem za sprzedawców – w końcu to właśnie ci dbają bardziej o interes, a nie osoby, z którymi interes prowadzą.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz