Suplementy diety i social media

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2017-08-23 07:52:55 /

W natłoku informacji może umykać odbiorcom fakt, że suplementy służą uzupełnieniu diety, i w przeciwieństwie do leków nie muszą mieć naukowo udowodnionego działania terapeutycznego. Jednak sposób komunikacji oraz sprzedaż w aptekach mogą sugerować konsumentom takie wnioski. Do tego dochodzą też komentarze internautów, zachęcające zdjęcia przed i po braniu suplementów oraz liczba poleceń.

Według danych z monitoringu IMM tylko w czerwcu 2017 roku liczba publikacji o suplementach diety wyniosła ponad 3,6 tys. Najwięcej wzmianek odnotowano na Facebooku, gdzie pojawiło się 42 procent wszystkich informacji. Co jednak ważniejsze, posty publikowane w social mediach generują bardzo duże zaangażowanie internautów. W badanym okresie wszystkie publikacje wywołały 48 tys. interakcji.

Głównym źródłem wiedzy na temat zdrowia już nie jest wyłącznie lekarz – to on wystawiał diagnozę, decydował o sposobie leczenia i wybierał leki. Obecnie internet jest na pierwszym miejscu wśród źródeł, z których czerpiemy informacje o zdrowiu, chorobach, leczeniu i potrzebnych lekach. Coraz częściej szukając podpowiedzi dotyczących stanu zdrowia lub potrzebnych leków, pacjenci wspierają się w pierwszej kolejności informacjami i poradami z mediów społecznościowych. Zgodnie z raportem CBOS w sytuacji choroby lub problemów ze zdrowiem niemal siedmiu na dziesięciu korzystających z sieci (69%) szuka w internecie informacji na temat danych objawów i dolegliwości.

Zdecydowana większość publikowanych treści dotyczy rekomendacji suplementów diety przez internautów na forach oraz blogach, dużą część publikacji zajmują też reklamy suplementów. Niewielki udział mają informacje na temat produktów publikowane przez specjalistów, lekarzy lub dietetyków. Okazuje się, że specjalistyczne informacje to nadal domena głównie materiałów prasowych.


Z monitoringu prasy wynika, że większość publikowanych treści dotyczy prawidłowego wykorzystywania suplementów diety, a najczęściej do wypowiedzi byli zapraszani lekarze i dietetycy. Jednak w porównaniu do liczby publikacji w internecie jest to tylko niewielki odsetek – w badanym czasie w prasie pojawiło się 57 artykułów odnoszących się do suplementów diety.

W natłoku informacji może umykać odbiorcom fakt, że suplementy służą uzupełnieniu diety, i w przeciwieństwie do leków nie muszą mieć naukowo udowodnionego działania terapeutycznego. Jednak sposób komunikacji oraz sprzedaż w aptekach mogą sugerować konsumentom takie wnioski. Do tego dochodzą też komentarze internautów, zachęcające zdjęcia przed i po braniu suplementów oraz liczba poleceń.

W mediach społecznościowych widać rosnące zaangażowanie firm w promocję swoich produktów, lecz kiedy pojawiają się pytania i prośby o polecenie produktu, firmy milczą, zamiast wykorzystać naturalny sposób nawiązania relacji z konsumentem.

Więcej na ten temat w raporcie Instytutu Monitorowania Mediów.

Źródło: IMM

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj