REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 29 czerwca 2018

Ta aplikacja na telefony nie jest reklamą aptek

Artykuł pochodzi z serwisu

Aplikacja umożliwiająca odczytanie recepty i zamówienie przepisanych na niej leków w dowolnie wybranej aptece spośród dostępnych w bazie, nie stanowi reklamy aptek – takiej oceny wspomnianej aplikacji dokonał Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu.

W trakcie postępowania ustalono, że apteki znajdujące w bazie aplikacji, były w niej umieszczane „automatycznie” (fot. Shutterstock)

WIF w Poznaniu wszczął postępowanie administracyjne wobec spółki prowadzącej aptekę, która znajdowała się w bazie aplikacji mobilnej umożliwiającej odczytywanie recept i zamawianie leków w aptekach z tejże bazy. Aplikację można bezpłatnie pobrać ze sklepów App Store lub Google Play. Dzięki niej użytkownik może przesłać zdjęcie zawartości recepty (wykadrowane w taki sposób, by dane osobowe były niewidoczne). Następnie administrator odczytuje przepisane na recepcie produkty i stwierdza ich dostępność w aptekach. Po otrzymaniu informacji zwrotnej użytkownik może wskazać dowolną aptekę spośród dostępnych w bazie aplikacji, zarezerwować w niej wybrane produkty i odebrać ciągu 24-72 godzin.

REKLAMA

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu musiał rozstrzygnąć czy obecność konkretnych aptek w bazie aplikacji i możliwość rezerwacji w nich produktów za jej pomocą, stanowi zakazaną reklamę tychże aptek.

W trakcie postępowania ustalono, że apteki znajdujące w bazie aplikacji, były w niej umieszczane „automatycznie” w momencie przystąpienia do programu [franczyzowego – przyp. red.]. Przedsiębiorca, wobec którego prowadzone było postępowanie, oświadczył wręcz, że jego apteka nie składała nigdy pisemnej aplikacji do uczestnictwa w programie i nie udostępniała swojej bazy produktów z ofertą cenową, w tym dotyczącą promocji.

REKLAMA

Ostatecznie poznański WIF stwierdził, że w jego ocenie udział w programie nie stanowi reklamy apteki ogólnodostępnej, bowiem przedsiębiorca nie zgłaszał swojego akcesu przystąpienia do niego, a jego uczestnikiem stał się automatycznie. Poza tym w katalogi aptek realizujących zamówienia składane przez aplikację, który dostępny jest na jej stronie internetowej, podane są tylko dane aptek takie jak informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki – a więc wymienione w art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego.

Z regulaminu aplikacji wynika też, że apteki zapisywane są w jej bazie automatycznie i nie podejmują żadnych działań, które można by uznać za zachęcanie klientów do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece, mające na celu zwiększenie ich sprzedaży. A dopiero takie działania można zakwalifikować jako niedozwoloną reklamę.

Sygn. akt: WIFKL.85221.07.2013(10)

Tagi:
Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych