Autor: sbort Opublikowano: 8 listopada 2017

Tajniki marketingu w farmacji

Zrozumienie mechanizmów rządzących nie tylko rynkiem, na którym przyszło nam pracować, ale i światem, w którym żyjemy, to klucz do sukcesu – zarówno zawodowego, jak i osobistego. Pozwala to na świadome dokonywanie wyborów i kierowanie swoim losem. Daje też wiedzę umożliwiającą zrozumienie motywów, jakimi kierują się w swoich życiowych decyzjach otaczający nas ludzie – klienci, pacjenci, współpracownicy. Dla uzyskania pełnego obrazu funkcjonowania rynku farmaceutycznego i aptecznego, ważne jest poznanie zasad marketingu. Wiele z nich uświadamiamy sobie intuicyjnie, innych uczymy się z obserwacji lub praktyki. Warto jednak zgłębić te tajniki pod okiem fachowców, by później stosować je z powodzeniem w swojej praktyce zawodowej i móc cieszyć się zadowolonymi z naszych usług pacjentami.

Przyznam, że długo zastanawiałem się nad rozpoczęciem studiów podyplomowych. Główną przeszkodą była obawa o brak czasu. No bo czy pracujący ojciec dwójki dzieci i głowa rodziny, będzie miał jeszcze czas na studiowanie? Okazuje się jednak, że nie wymaga to tak wielu wyrzeczeń, jak mogłoby się początkowo wydawać. Studia trwają 9 miesięcy i sprowadzają się do 12 zjazdów (czyli weekendów spędzonych na wykładach i warsztatach). Do tego kilka egzaminów i końcowa praca dyplomowa. Terminy zjazdów są z góry zaplanowane, dlatego łatwo można sobie ten czas zorganizować, aby uniknąć kolizji z pracą czy uroczystościami rodzinnymi. A koszt? Ten z pewnością jest do udźwignięcia, szczególnie, że istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty. Zresztą trudno taki wydatek traktować jako „koszt”. Dużo lepszym słowem jest „inwestycja”, bo przecież nic tak nie procentuje w naszej branży, jak wiedza i umiejętności.

I okazuje się, że zainteresowanie marketingiem – czy może raczej świadomość jego znaczenia – podzielają ludzie z najróżniejszych obszarów rynku farmaceutycznego. Właściciele aptek, koordynatorzy sieci, świeżo upieczeni absolwenci farmacji, pracownicy agencji marketingowych… a nawet przedstawiciele innych branż, którzy chcieliby swoją przyszłość związać z naszym rynkiem. Tak mniej więcej wygląda przekrój uczestników studiów podyplomowych, w których biorę udział. To z nimi spędzę w najbliższych miesiącach 12 weekendów, przyswajając tajniki działań marketingowych na rynku farmaceutycznym, ale i poznając się nawzajem, nawiązując relacje towarzyskie, a także biznesowe.

Potrzeby, słowa i emocje. Po pierwszym weekendzie spędzonym na wykładach, właśnie te trzy określenia najbardziej zapadły w moją pamięć. Analiza oczekiwań klientów – często nieuświadamianych czy niewypowiedzianych wprost, umiejętność odpowiedzi na nie, a także właściwy dobór słów i emocji w przekazach reklamowych, pozwala osiągnąć określony cel, np. sprzedażowy lub wizerunkowy. Wiedza z zakresu marketingu umożliwia znalezienie odpowiedzi na pytania o to, czym kierujemy się w naszych wyborach podczas wizyty w sklepie bądź aptece i dostarczanie takich rozwiązań, które będą najlepiej zaspokajały potrzeby pacjentów.

Zatem czego konkretnie nauczyłem się podczas pierwszych dwóch dni studiów? Jeśli chcesz człowieka do czegoś skłonić, nie zmuszaj go do tego, tylko mu to ułatw. Wygoda to jedno z dominujących kryteriów zachowań klienta. Często to właśnie do niej odwołują się reklamy produktów – nierzadko pomijając ich podstawową funkcję. Bo kto ostatnio widział reklamę prezerwatyw, której głównym przekazem jest ich działanie antykoncepcyjne? Przecież nie z tego powodu stają się one coraz cieńsze i bardziej „naturalne”… To wygoda sprawia, że wchodząc do jakiegokolwiek sklepu poruszamy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, a stojąc w kolejce szukamy podparcia dla prawej ręki. To właśnie ta wiedza pozwala konstruować sklepowe (apteczne) meble, które będą poprawiały komfort klientów (pacjentów). Naszemu komfortowi sprzyjają również odpowiednie zapachy, muzyka i oświetlenie w sklepach i restauracjach. A to dopiero czubek góry lodowej wiedzy, którą oferuje nam marketing…

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz