Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 6 grudnia 2017

Technik zostanie Farmaceutą Roku? Środowisko oburzone!

Na sprawę zwrócił nam uwagę jeden z naszych czytelników już […]

Na sprawę zwrócił nam uwagę jeden z naszych czytelników już w ubiegłym roku, podczas poprzedniej edycji plebiscytu. Jako jeden z nominowanych w kategorii Farmaceuta Roku, musiał rywalizować wtedy o głosy pacjentów z… techniczką farmaceutyczną z konkurencyjnej apteki. Nasza redakcja skontaktowała się wtedy z organizatorem plebiscytu zwracając uwagę na to, że tytuł „farmaceuta” jest prawnie zastrzeżony w ustawie o izbach aptekarskich wyłącznie dla osób, które ukończyły co najmniej pięcioletnie studia na kierunku farmacja w szkole wyższej i uzyskały tytuł magistra farmacji. Po naszej interwencji Głos Wielkopolski zdecydował się na zmianę treści regulaminu, jednak w żaden sposób nie naprawiając swojego błędu…

W regulaminie plebiscytu Hipokrates Wielkopolski z 2016 roku widniała informacja, że „kandydatami w Plebiscycie mogą być lekarze, stomatolodzy, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni, fizjoterapeuci, farmaceuci i technicy farmacji z województwa wielkopolskiego posiadający czynne prawo do wykonywania zawodu” (źródło). W tym roku w treści regulaminu pojawia wyjaśnienie dotyczące kategorii Farmaceuta Roku mówiące, że dotyczy ona „pracowników aptek mających kontakt z klientami; ze względu na uproszczenie nazewnictwa na potrzeby plebiscytu, w tej kategorii organizator dopuszcza zgłoszenia zarówno magistrów farmacji, jak i techników farmaceutycznych”. Czy to w jakikolwiek sposób rozwiązało problem?

Przypomnijmy, że tytuł zawodowy „farmaceuta” podlega ochronie prawnej. Oznacza to, że nie mogą się nim posługiwać osoby, które nie posiadają odpowiedniego wykształcenia i kwalifikacji. Kwalifikacje do wykonywania zawodu farmaceuty posiada osoba, która ukończyła co najmniej pięcioletnie studia na kierunku farmacja w szkole wyższej, obejmujące co najmniej sześciomiesięczną praktykę zawodową w aptece, i uzyskała tytuł magistra farmacji (kwestie te w przypadku obcokrajowców pracujących w Polsce szczegółowo reguluje Ustawa o izbach aptekarskich). Nie może więc nazywać się farmaceutą np. technik farmaceutyczny, który ukończył studia, ale na innym kierunku (biologia itp.) (czytaj więcej: Kilka słów (do) wyjaśnienia).

– Równanie przez Głos Wielkopolski farmaceutów z technikami farmaceutycznymi, świadczy o niskim poziomie profesjonalizmu wydawcy – mówi mgr farm. Mariusz Politowicz, aptekarz z Pleszewa i członek Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Zdaniem Politowicza taki zapis regulaminu rodzi podejrzenia, że w plebiscycie chodzi wyłącznie o zyski z głosów oddawanych przy pomocy płatnych SMS-ów.

– Ciekawi mnie, czy dziennikarze Głosu, z redaktorem naczelnym w szczególności, chcieliby startować w konkursie na “dziennikarza roku”, ale w tej kategorii braliby udział także gońcy redakcyjni lub obsługa techniczna? – mówi.

Oburzenia w tej sprawie nie kryje również mgr farm. Alina Górecka – prezes Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej. W komunikacie przekazanym naszej redakcji zapewnia, że WOIA będzie w tej sprawie interweniowała zarówno u organizatora plebiscytu, jak i w Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Dlaczego akurat tam? Okazuje się bowiem, że UMP jest patronem merytorycznym, konkursu. Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z rzecznikiem prasowym Uniwersytetu – prof. dr hab. Maciejem Wilczakiem.

– Zgodnie z pismem BR/480/2017 z dnia 14 września br. adresowanym do Panów Marka Rodwalda – Prezesa Oddziału Polska Press Grupa i Adama Pawłowskiego – Redaktora Naczelnego Głosu Wielkopolskiego JM Rektor UMP wyraził zgodę na objęcie patronatem Honorowym plebiscytu Wielkopolski Hipokrates 2017, proponując jednocześnie wsparcie merytoryczne w postaci preselekcyjnego jury, pozwalającego na wybór właściwego Kandydata – czytamy w odpowiedzi rzecznika UMP. – W związku z powyższym, oświadczam, że UMP nie brał udziału w opracowywaniu Regulaminu ww. Plebiscytu.

O wyjaśnienie tej sytuacji poprosiliśmy też organizatora plebiscytu. W jego imieniu skontaktował się z naszą redakcją Tomasz Kierstan – specjalista ds. marketingu firmy Polska Press Sp. z o.o.

– Na potrzeby plebiscytu pod kategorię Farmaceuta, zaliczyliśmy wykwalifikowanych pracowników Aptek, z którymi to pacjenci mają styczność i to właśnie pacjenci wybierają najlepszych i najsympatyczniejszych z nich, wielokrotnie nie mając do końca świadomości czy to magister farmacji czy technik farmaceutyczny, oceniają bardziej ich profesjonalność obsługi, wiedzę oraz życzliwość, niż stopień wykształcenia – tłumaczy Kierstan.

– Plebiscyt to swego rodzaju zabawa, dlatego pozwalamy sobie na pewną generalizację słowa Farmaceuta, oczywiście pozostając w szacunku do prawnego ukonstytuowania tego tytułu naukowego – mówi przedstawiciel organizatora.

To wyjaśnienie nie satysfakcjonuje jednak Prezes Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej, która jednoznacznie stwierdziła, że nie ma zgody na kampanie i plebiscyty, których jednym z celów jest zrównywanie w odbiorze społecznym farmaceuty z technikiem farmaceutycznym.

Sam plebiscyt z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. W tym roku organizator przygotował nawet dla nominowanych lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów imienne materiały promocyjne, które można pobrać ze strony Głosu Wielkopolskiego. Są to grafiki, które kandydat może udostępniać na Facebooku, zachęcając do wysyłania smsów na swoje nazwisko lub plakat – gotowy do wydruku i przyklejenia np. w szybie apteki. I tutaj pojawia się kolejne pytanie: jak to się ma do ustawowego zakazu reklamy aptek oraz zapisanego w Kodeksie Etyki Aptekarza RP zakazu promowania przez farmaceutę siebie i swoich usług?

– Nie dziwię się właścicielom aptek sieciowych, że w powyższym plebiscycie wystawiają młode techniczki. Widzę to w lokalnych gazetach współpracujących z Głosem Wielkopolskim – mówi Mariusz Politowicz. – Żądza zysku, reklama apteki dzięki większej liczbie płatnych SMS-ów, przesłania im zwykłe zasady przyzwoitości, bo w tych kategoriach należy traktować podszywanie się techników farmaceutycznych pod magistrów farmacji oraz akceptowanie tego przez pracodawcę.

I faktycznie w plebiscycie na czołowych miejscach już na tym etapie głosowania, które trwa do 15 grudnia, w kategorii „Farmaceuta Roku” pojawiają się właśnie młode i urodziwe techniczki farmaceutyczne, które promują się w mediach społecznościowych. Przykładem może być chociażby powiat szamotulski, gdzie młoda techniczka dużą liczbą głosów przewodzi stawce.

– Oczekiwałbym od Głosu Wielkopolskiego szybkiej weryfikacji kandydatur i publicznego przyznania się do błędu oraz przeprosin pod adresem magistrów farmacji – stanowczo mówi Mariusz Politowicz.

– Dyskredytacja ich dyplomu uniwersyteckiego, bo tak należy rozumieć postępowanie Głosu, jest poważnym uchybieniem dziennikarskiej rzetelności i zwykłej ludzkiej przyzwoitości. Liczę na to, że postawiona w niezręcznej sytuacji moja uczelnia, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, jako patron plebiscytu w zdecydowany sposób odniesie się do omawianego postępowania gazety Głos Wielkopolski, które nie może zyskać akceptacji farmaceutów – podkreśla farmaceuta.

Zdaniem członka Naczelnej Rady Aptekarskiej gazeta, jak i apteki oraz technicy farmaceutyczni w nich pracujący i jednocześnie kandydujący w plebiscycie, ponieśli potężną ujmę wizerunkową, a każdy magister farmacji, którego nie zgłoszono do tego fatalnie skonstruowanego plebiscytu, powinien się z tego powodu cieszyć.

Organizatorem plebiscytu jest firma Polska Press – właściciel kilkunastu tytułów prasowych w całej Polsce. Tego typu plebiscyt jest organizowany jeszcze przez kilku innych województwach. Przykładowo w opolskim odbywa się on pod patronatem Nowej Trybuny Opolskiej – w nim również o miano Farmaceuty Roku mogą ubiegać się technicy farmaceutyczni. Ale już w zachodniopomorskim, gdzie konkursowi patronuje Dziennik Zachodniopomorski, takiej kategorii nie ma wcale. Być może spółka Polska Press powinna przemyśleć wprowadzenie takiego rozwiązania, również w pozostałych plebiscytach – w tym w Wielkopolsce?

Źródło: mgr.farm

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz