Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 28 grudnia 2016

Typy farmaceutów

I nie ma jej i nie ma, minuty mijają, zaraz […]

I nie ma jej i nie ma, minuty mijają, zaraz zacznie się druga połowa, a tu ani leku ani magistra. Wreszcie wyłania się zza drzwi i spokojnie nabija lek do komputera, starannie pakuje w reklamówkę i wymienia kwotę do zapłaty. Pacjent płaci po czym stwierdza: „Jeśli gracze naszej reprezentacji będą ruszali się jak Pani, to nigdy nie wyjdą z grupy”. Nie wyszli.

To zdarzenie przypomniało mi opowieści moich znajomych o tym, czego nie znoszą w aptece, co ich denerwuje i na co pacjent zwraca uwagę, czego początkujący farmaceuta jest zupełnie nieświadomy. I tak jak patrząc z naszej perspektywy możemy wyróżnić charakterystyczne typy pacjentów, z drugiej strony widać pewne tendencje jeśli chodzi o naszą pracę.

Ślimak

Zacznijmy od przypadku znanego mi z autopsji, opisanego powyżej. To farmaceuta, który na wszystko ma dużo czasu. Każdą czynność – oglądanie recepty, wyszukiwanie leków w systemie, spacer w ich kierunku i wbicie do komputera wykonuje z nabożnym namaszczeniem, bardzo powoli i dokładnie. I choć dzięki temu popełnia mniej błędów – pacjenci go nie lubią. Zwłaszcza Ci, którzy się spieszą, czyli większość.

Nie ma

Typ leniwca. Gdy nie wie, gdzie coś leży powie, że nie ma. Gdy nie chce mu się iść na zaplecze poszukać – nie ma. Gdy jest zbyt zmęczony, żeby otwierać nowe opakowanie plastrów żeby sprzedać jeden – nie ma. I moje ulubione – recepta jest źle wystawiona, trzeba by coś tłumaczyć albo sprzedać na 100% – nie ma. Półki pełne leków, ale w aptece nic nie ma… paradoks naszych czasów. Tyle razy słyszałam od pacjenta, że w innej aptece nikt mu nie powiedział, że recepta wymaga poprawy, dowiadywał się tylko, że nie ma leków, więc szukał dalej i dalej, i w kolejnej aptece i następnej, i w aptece w innym mieście…

Nie wiem

Bardzo niepewny siebie, zahukany farmaceuta, liczący na to, że pacjent powie co ma mu sprzedać. Ze wszelkimi trudnymi pytaniami odsyła do kierownika, a jeszcze lepiej, żeby pacjent poszedł z problemem do lekarza. Na przykład z aftą. Albo skaleczonym palcem. Trochę wstyd, żeby nie uzyskać porady w takim przypadku.

Nadęty

Tego farmaceuty z pewnością nie tylko pacjenci, ale i koledzy z pracy nie darzą sympatią. Typ topera, każdą opowieść musi przebić własną – ciekawszą, bardziej mrożącą krew w żyłach, lepszą. Lubi się wymądrzać przy pierwszym stole nawet jeśli oznacza to podkopywanie autorytetu kolegów z pracy („Koleżanka nie zna się na tej dziedzinie”, „On jest dopiero co po studiach, wielu rzeczy nie wie” itp…) czy jeszcze bezczelniej – lekarza prowadzącego („to lekarz bez specjalizacji, nie zna się”, „ten to zawsze się pomyli”) bez świadomości konsekwencji. Zraża pacjenta do terapii podważając jej sensowność lub skuteczność. Mądry pacjent przejrzy takiego osobnika i zawsze będzie odnosił się do niego nieufnie.

Spoufalacz

To kombinator, który chce zwykle jedynie wykonać założony plan sprzedażowy i dostać premię. Na różne sposoby wciska przykasówkę, chwytając się technik marketingowych. Ostatnio pewien magister podczas sprzedawania mi leków przechylił się konspiracyjnie przez dzielącą nas ladę i półszeptem powiedział, że produkt wyeksponowany w strefie przykasowej z pewnością mi się przyda, i że jeśli go kupię to da mi rabat na całość zakupów. Wiem, że jako matka trójki dzieci w tym dwójki niemowląt, nie zawsze wyglądam kwitnąco, ale z pewnością krem na zmarszczki po pięćdziesiątce raczej mi się nie przyda. Jeszcze przez dwadzieścia lat.

Farmaceuta idealny

To taki specjalista, który potrafi doskonale trafić w potrzeby pacjenta. Dobrze zna swój fach i umie sprzedać swoją wiedzę. Nie zawsze potrzebne do tego jest doświadczenie, często wystarczy umiejętność słuchania i obserwacji, żeby rozpoznać typ pacjenta i odpowiednio do niego podejść.

Na naszej ścieżce kariery przechodzimy przez różne fazy. Jak w każdym zawodzie, miewamy gorsze i lepsze dni, działamy z energią i empatią albo nie mamy na nic siły. Czasami jesteśmy ślimakami, czasami odsyłamy do lekarza, czasami mówimy, że nie ma. Ostatnio bardzo dużo mówi się o naszym zawodzie, o tym jak bardzo nasz wizerunek stoczył się na dno. Wydaje mi się, że w całej tej walce o prawa i status farmaceuty zapominamy, że poza czynnikami niezależnymi od nas, sami świadczymy o naszym zawodzie w codziennej pracy.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz