Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 27 grudnia 2018

Urodziła przez cesarskie cięcie. Czy to znaczy, że jest gorszą matką?

Artykuł pochodzi z serwisu

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę suplementu diety Coloflor Cesario firmy Oleofarm Sp. z o.o. Napisała ją matka czwórki dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie. Jej zdaniem reklama jest nieumiejętnie skonstruowana i zawiera podtekst, z którego wynika, że kobieta rodząc przez cesarskie cięcie jest złą matką…

– Jeszcze nigdy żadna reklama nie wzbudziła we mnie tak negatywnych odczuć. Pproszę aby Rada Etyki Reklamy zainterweniowała w tej sprawie – pisze matka czwórki dzieci w skardze do Komisji Etyki Reklamy.

A przedmiotem jej skargi jest radiowa reklama suplementu diety Coloflor Cesario produkowanego przez firmę Oleofarm Sp. z o.o. To preparat w postaci kropli, przeznaczony dla noworodków i niemowląt urodzonych przez cesarskie cięcie. Skarga kobiety dotyczyła sformułowań, które miały pojawiać się w reklamie: «czy wiesz, że rodząc przez cesarskie cięcie nie dajesz swojemu dziecku…itd.»

Skarga na reklamę…

– Piszę jako matka czwórki dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie. Nigdy nie mogłam i nie będę mogła urodzić naturalnie. Emitowana reklama jest tak nieumiejętnie skonstruowana, że sugeruje – ja jako matka rodząca przez cesarskie cięcie nie dałam moim dzieciom tego co powinnam dać. Jestem złą matką, bo nie urodziłam naturalnie i nie obdarzyłam ich naturalnymi bakteriami – czytamy w skardze.

Zdaniem kobiety reklama mówi w podtekście, że rodząc przez cesarskie cięcie jest niewystarczająco dobra. Że to źle że tak urodziła bo nie dała moim dzieciom tego co tak ważne.

– Jeszcze nigdy żadna reklama nie wzbudziła we mnie tak negatywnych odczuć więc proszę aby Rada Etyki Reklamy zainterweniowała w tej sprawie i poprosiła producenta o inne sformułowania w reklamie np. przeznaczone dla dzieci urodzonych poprzez cesarskie cięcie – a nie «czy wiesz, że rodząc przez cesarskie cięcie nie dajesz twojemu dziecku….» – czytamy w skardze.

Zdaniem skarżącej wiele kobiet, które nagle musiały rodzić przez cesarskie cięcie ma traumę z tego powodu (być może depresję pogłębioną). Słuchanie takiej reklamy powoduje, że może sobie wmówić: „jestem złą matką bo nie urodziłam Ciebie naturalnie”.

– I jej złe samopoczucie się pogłębia. Bardzo proszę o szybką interwencję. Jest okres depresyjny i im będzie dłuższy czas emisji tej reklamy w takiej formie tym mogą być większe negatywne skutki wśród matek, które nie pogodziły się z takim porodem. Jak również innych matek, które rodziły przez cesarskie cięcie – pisze kobieta.

Odpowiedź producenta

Firma Oleofarm Sp. z o.o. odpowiadając na zarzuty skarżącej stwierdziła, że podawane przez nią sformułowania jest padają w reklamie. Na dowód przytoczyła transkrypcję reklamy radiowej:

Czy wiesz że dziecko urodzone przez cesarskie cięcie nie nabywa dobrych bakterii z dróg rodnych matki? Ma to wpływ na nieprawidłowy skład jego mikroflory jelitowej. Już od pierwszych dni życia dziecka wesprzyj jego mikroflorę jelitową i podaj mu Coloflor cesario. Suplement diety Coloflor cesario to trzy szczepy bakterii wyselekcjonowanych ze względu na skuteczność i bezpieczeństwo potwierdzone w badaniach. Coloflor cesario – jedyne krople o takim składzie dla dzieci urodzonych po cesarskim cięciu. Więcej na www.cesario.pl

– Biorąc powyższe pod uwagę należy w pierwszym rzędzie stwierdzić, że zdanie powoływane przez konsumentkę w skardze, w charakterze cytatu z przedmiotowego radiowego spotu reklamowego: «czy wiesz, że rodząc przez cesarskie cięcie nie dajesz swojemu dziecku (…)» nie jest częścią treści tego spotu. Treść do której da się odnieść zarzuty konsumenta, wyraża się w dwóch pierwszych zdaniach, to jest: «Czy wiesz że dziecko urodzone przez cesarskie cięcie nie nabywa dobrych bakterii z dróg rodnych matki? Ma to wpływ na nieprawidłowy skład jego mikroflory jelitowej».

Zdaniem producenta zdania te są pozbawione podtekstów i niczego nie sugerują. Zawartą w nich treść wyrażają wprost, w sposób neutralny i czysto informacyjny. Oleofarm zapewnia, że w reklamie brak jest elementów mogących sugerować jakąkolwiek moralną ocenę matek podejmujących decyzję o urodzeniu dziecka przez cesarskie cięcie.

Cesarskie cięcie wiąże się z konsekwencjami…

Producent suplementu diety wskazuje, że urodzenie dziecka za pośrednictwem cesarskiego cięcia, jakkolwiek w pewnych okolicznościach konieczne bądź z medycznego punktu widzenia rekomendowane, wiąże się z wystąpieniem pewnych fizjologicznych konsekwencji. I to o nich wspomina lektor w wymienionych dwóch pierwszych zdaniach tekstu reklamy.

– Wystąpieniu owych konsekwencji nie da się zaprzeczyć z uwagi na wyniki prowadzonych w tym zakresie badań naukowych. Ich wystąpienie nie powinno być pomijane z uwagi na możliwość naruszenia subiektywnej wrażliwości niektórych spośród potencjalnych odbiorów komunikatu reklamowego. Wręcz przeciwnie – społeczny interes wymaga, aby matki, które z uzasadnionych medycznie powodów podjęły decyzję o porodzie przez cesarskie cięcie. Aby były należycie poinformowane również o negatywnych konsekwencjach takiej (jakkolwiek koniecznej bądź co najmniej uzasadnionej) decyzji i o możliwościach w zakresie przeciwdziałania im – przekonuje Oleofarm.

Spółka podkreśliła, że przygotowując spot reklamowy, dołożyła staranności, aby informacja o konsekwencjach cesarskiego cięcia została podana odbiorcom w sposób stonowany. W tym celu odpowiednio dobrano, rzeczowy i łagodny ton głosu lektora oraz współgrający z nim optymistyczny i lekki podkład muzyczny.

– Jednocześnie z dalszej treści spotu płynie dla odbiorcy jednoznacznie pozytywny przekaz o możliwości wsparcia mikroflory jelitowej dziecka za pomocą bakterii podanych w probiotyku – przekonuje producent.

Skarga oddalona

Firma Oleofarm ze względu na to, że zarzuty kobiety nie znalazły oparcia w stanie faktycznym, wniosła o oddalenie skargi. Zdaniem firmy skarga wynikała z nacechowanego emocjonalnie odbioru subiektywnego.

Stanowisko to poparł także Zespół Orzekający, który nie odnalazł wskazanych przez skarżącą sformułowań w treści reklamy.

– Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama nie narusza dobrych obyczajów. Zespół Orzekający zwrócił uwagę, że w przedmiotowej reklamie dochowano należytej staranności – czytamy w uzasadnieniu wyroku. – Zespół Orzekający uznał również, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie zawiera treści niezgodnych z zasadami współżycia społecznego.

Źródło: ŁW/Rada Reklamy

Artykuł Urodziła przez cesarskie cięcie. Czy to znaczy, że jest gorszą matką? pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz