Wiara w przeciwnowotworowe działanie witaminy C może zagrażać życiu

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2017-06-19 10:30:00 /

Komisja Etyki Reklamy uznała za niezgodną z Kodeksem Etyki reklamę, w której Małopolskie Centrum Hipertermii twierdziło, że witamina C niszczy raka. Zespół Orzekający zwrócił również uwagę, że reklama nie była powadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej gdyż mogłaby nakłonić chorych do zaprzestania terapii /leczenia na rzecz stosowania dożylnej witaminy C, co mogłoby być ryzykowne dla zdrowia a nawet życia chorych na raka.

W reklamie internetowej Małopolskiego Centrum Hipertermii pojawiła się informacja mówiąca, że witamina C niszczy raka. Przedmiotem reklamy były dożylnych wlewów z witaminy C.

W trakcie postępowania wyjaśniającego, przedstawiciel Małopolskiego Centrum Hipertermii przyznał, że sformułowanie "witamina C niszczy raka" jest niefortunne i nie miało na celu wprowadzenie w błąd odbiorców reklamy.


- Temat cytotoksyczności witaminy C jest w Polsce jeszcze mało popularny, przez co rodzi wiele kontrowersji - czytamy w oświadczeniu firmy. - Treść naszej reklamy oparliśmy na zagranicznych materiałach piśmienniczych, które przedstawiają szerokie spektrum właściwości kwasu askorbinowego, w tym przyczyniające się do apoptozy komórek nowotworowych.

Zdaniem przedstawiciela Małopolskiego Centrum Hipertermii witamina C jest silnym antyoksydantem, chroniącym struktury komórkowe i DNA przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy, który u Pacjentów chorujących na raka, jest bardzo osłabiony. Kwas askorbinowy trafiając do organizmu przekształca się w kwas dehydroaskorbinowy, który po „przetransportowaniu" do komórek nowotworowych z powrotem przekształca się w kwas askorbinowy. W trakcie tych procesów chemicznych, nie dochodzi do uszkodzeń komórek zdrowych, natomiast istnieje możliwość cytotoksycznego oddziaływania kwasu askorbinowego na komórki nowotworowe.

Komisja Etyki Etyki Reklamy uznała jednak, że reklama zawiera zbyt daleko idące hasło „Dożylna witamina C niszczy raka!”, które może wprowadzać odbiorców w błąd, ponieważ nie można jednoznacznie potwierdzić takiego działania. Zespół Orzekający zwrócił również uwagę, że reklama nie była powadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej gdyż mogłaby nakłonić chorych do zaprzestania terapii /leczenia na rzecz stosowania dożylnej witaminy C, co mogłoby być ryzykowne dla zdrowia a nawet życia chorych na raka.

Źródło: radareklamy.pl

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj