REKLAMA
Autor: Redakcja rx edu pl Opublikowano: 17 lutego 2020

Wszystko o e-potwierdzeniu i nowych przepisach obowiązujących od 1 stycznia 2020 r. – cz. 1

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Okres przejściowy do marca 2020 roku to czas szczególny. Dlatego warto zapoznać się bardziej szczegółowo, z jakimi wariantami realizacji zleceń możemy się wtedy spotkać.

Na początku należy podkreślić, że stare druki zleceń mogą być wystawiane do starych kart do końca marca 2020 roku. Możliwa jest więc realizacja zlecenia wypisanego na starym druku, a potwierdzonego przez NFZ w eZWM. Z taką sytuacją spotkamy się, gdy specjalista wypisał zlecenie na starym druku po 1 stycznia 2020 r., a jednocześnie pacjent nie ma ważnej starej karty, dlatego że ta skończyła się w 2019. Kiedy chory z takim zleceniem skieruje się do NFZ, organ ten nie może już wystawić starej karty. By nie odsyłać pacjenta z powrotem do lekarza, NFZ potwierdza zlecenie w systemie eZWM i wydaje choremu trzecią stronę nowego zlecenia, na której nadrukowano numer zlecenia i kod kreskowy. Stare zlecenie i nowa trzecia strona stają się podstawą do realizacji takiego zlecenia w systemie eZWM. Jednocześnie, do Essity/Seni lub NFZ muszą zostać wysłane: część od lekarza na starym druku, na nowym druku część z potwierdzeniem NFZ oraz część związana z realizacją z eZWM także na nowym druku.

Stare zlecenie i brak ważnej starej karty

Kolejne zasady dotyczą sytuacji, gdy w aptece pojawi się pacjent ze starym zleceniem i niemający ważnej starej karty. Wtedy metody postępowania uzależnione są od daty wypisania starego zlecenia – możliwości są dwie. Z pierwszą mamy do czynienia, gdy stare zlecenie zostało wypisane przed 31 grudnia 2019 roku – w takim wypadku, chory kierowany jest do NFZ, gdzie otrzymać może jeszcze starą kartę i dopiero wtedy, na jej podstawie, może on dokonać realizacji w aptece, jeszcze w stary sposób i bez uwzględniania systemu eZWM.

REKLAMA

Druga możliwość ma miejsce wtedy, gdy stare zlecenie zostało wypisane po 1 stycznia 2020 roku. W takim wypadku, chory nie może już otrzymać do takiego zlecenia starej karty – musi ono zostać potwierdzone i zrealizowane za pośrednictwem systemu eZWM. Zadaniem apteki jest wtedy odesłanie pacjenta bądź do lekarza, aby ten wystawił mu zlecenie przy pomocy eZWM na nowym wzorze, bądź do NFZ, gdzie otrzyma on potwierdzenie zlecenia w systemie eZWM. Zlecenie to apteka realizuje w eZWM, pomimo że wystawione zostało na starym druku.

REKLAMA

Kiedy pominąć eZWM

Jedyna sytuacja natomiast, gdy można system eZWM pominąć i realizować zlecenie w stary sposób, występuje wtedy, gdy chory posiada zlecenie na starym druku i do niego ważną starą kartę. W każdym zaś przypadku, gdy pacjent ma wystawione zlecenie na nowym druku, obowiązkowa jest realizacja za pośrednictwem systemu eZWM.

Zamknięcie starej karty

Kolejną kwestią jest zamykanie starej karty w eZWM. Jeżeli chory posiada wypisane zlecenie na nowym druku, jednocześnie posiadając ważną starą kartę, to lekarz, który wypisuje zlecenie przez eZWM, ma obowiązek starą kartę zamknąć. W przypadku, gdy tego nie zrobi, nowe zlecenie nie zostanie prawidłowo wystawione, a tym samym nie będzie możliwa jego realizacja w aptece.

Jeśli natomiast specjalista wypisze zlecenie na nowym druku ręcznie, pomijając system eZWM, pacjent będzie musiał udać się do NFZ w celu potwierdzenia nowego zlecenia w eZWM- wtedy to NFZ zamyka starą kartę.

Źródło: AM/Tena

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych