Zakaz reklamy leków i suplementów spowoduje ogromne straty

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2016-12-20 08:05:36 /

Branża ocenia, że zakaz reklamowania suplementów diety i leków bez recepty spowoduje, iż z rynku wyparuje 1,6 miliarda złotych - pisze Rzeczpospolita.

Tyle według szacunków Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wyniósłby spadek wartości sprzedaży tzw. leków OTC i suplementów diety, gdyby z mediów całkowicie zniknęły ich reklamy. Do tego o 12,9 proc., czyli o 54 mln zł, spadłyby wpływy do budżetu państwa z podatków, jakie odprowadzają producenci farmaceutyków, a o kolejne 12 mln zł skurczyłyby się przychody z podatków płaconych przez branżę reklamową.

Media na nowych obostrzeniach dotyczących reklam mogą stracić ok. jednej szóstej swoich wpływów z reklam (czyli ok. 1 mld zł). Według agencji mediowej Starcom sektor farmaceutyczny był po III kw. drugim najważniejszym pod względem wydatków reklamowych w Polsce. Producenci farmaceutyków i leków do końca III kw. wydali na promocję ponad 680 mln zł, co stanowiło ok. 12 proc. wszystkich pieniędzy przeznaczonych w tym czasie na reklamę.

Marcin Peterlik z IBnGR podkreślał, że zakaz reklam OTC i suplementów diety uderzy w apteki i doprowadzi do zamknięcia tych najmniej rentownych oraz spowoduje spadek nakładów na badania i rozwój w sektorze farmaceutycznym, wzrost cen leków oraz zmniejszenie konkurencyjności polskich producentów. Uderzy też w media publiczne, bo to tam najszerzej reklamują się dziś firmy farmaceutyczne. Branża proponuje, by kontrowersyjne reklamy objąć ścisłą samoregulacją: wprowadzić odpowiedzialność producentów za treści zawarte w reklamach i obowiązek oznaczania, który środek jest suplementem, a także ograniczyć liczbę reklam takich produktów.

Źródło: Rzeczpospolita

PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj