Zakaz reklamy leków najbardziej zaszkodzi radiu

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2017-01-30 10:02:55 /

Nawet o jedną czwartą może stopnieć rynek reklamy radiowej, jeśli Ministerstwo Zdrowia zdecyduje się na wprowadzenie zakazu reklam leków bez recepty i suplementów diety - podaje Rzeczpospolita.

Jak podaje w prognozach przygotowanych dla „Rz" dom mediowy MediaCom, wprowadzenie ewentualnych ograniczeń lub zakazu reklamy branży farmaceutycznej z pewnością spowodowałoby duże spadki wydatków na reklamę radiową. Takie zmiany są teraz dyskutowane na poziomie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W styczniu działająca przy Ministerstwie Zdrowia specjalna komisja ma przedstawić w tej sprawie rekomendację dla resortu.

Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wszystkie media w Polsce mogą stracić na nowych obostrzeniach ok. jednej szóstej swoich wpływów z reklam (czyli ok. 1 mld zł). Według agencji mediowej Starcom sektor farmaceutyczny był po III kw. drugim najważniejszym pod względem wydatków reklamowych w Polsce. Branżowi producenci w ciągu dziewięciu miesięcy ubiegłego roku wydali na promocję ponad 680 mln zł, co stanowiło ok. 12 proc. budżetów przeznaczonych w tym czasie na reklamę w mediach. Najbardziej straci radio, w którym producenci leków bez recepty i suplementów diety reklamują się wyjątkowo chętnie, za co nienawidzą ich słuchacze. W 2015 r. na reklamy suplementów diety Polacy poskarżyli się Radzie Reklamy aż 95 razy i była to – po kosmetykach i rozrywce – najczęściej skarżona kategoria.


– W przypadku wprowadzenia zakazu wydatki na reklamę w radiu mogłyby obniżyć się nawet o dwadzieścia kilka procent, co stanowiłoby ogromny szok dla nadawców i pociągnęłoby za sobą duże zmiany, przede wszystkim konieczność redukcji zatrudnienia – ocenia Ewa Osińska, dyrektor ds. sprzedaży mediów w MediaCom.

Najwięksi prywatni nadawcy radiowi, którymi są w Polsce Grupa RMF, Eurozet, Grupa Radiowa Agory oraz Grupa ZPR Media, nie ukrywają, że ich branża w dużym stopniu stoi farmacją. – To obecnie największa kategoria reklamowa na rynku mediów tradycyjnych. Według danych Kantar Media przychody pochodzące z tej branży wynoszą ok. 18,3 proc. Dla samego rynku radiowego to jeszcze więcej, bo aż 22,5 proc. przychodów. Więcej na reklamę radiową przeznacza jedynie sektor handlowy – przyznaje Małgorzata Kozieł, rzeczniczka Eurozetu.

Więcej na ten temat pod TYM ADRESEM.

Źródło: rp.pl

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj